Üzletmenet és IT folytonosság menedzsment modul célja
Az BCM modul azt a célt hivatott megvalósítani, hogy a vállalat felkészülten álljon azokkal a helyzetekkel szemben, melyek váratlan bekövetkezése esetén jelentős mértékű üzleti kár keletkezhet. A modul a BCM tevékenységek teljes életciklusát kívánja támogatni egységes rendszerben, a tervezés, felkészülés, tesztelés, alkalmazás és karbantartási feladatok összefogásával.
BCM tervezés
A kockázatelemzés eredményeként létrejött kockázati lista alapján akár kis bekövetkezési valószínűségű fenyegetettségekre, de akár nagy üzleti hatással bíró eseményekre is kockázatcsökkentő intézkedéseket és BCM terveket fogalmazhatunk meg. A SeCube szoftver képes összefogni és egységes módon kezelni mind az üzleti mind pedig a technológia folytonosság és helyreállítás-tervezést, közös visszaállítási időcélok mentén. A BCP és DRP tevékenységek a célok és eszközök tekintetében is hasonlóságot mutatnak egymással, azonban a problémák kezelésére különböző szintű és jellegű megoldásokat eredményeznek.
Üzletmenet-folytonossági tervezés (BCP)
Az üzletmenet-folytonosság tervezés (BCP) fő fókusz területe az üzleti vagy termelési folyamatok folytonosságának tervezése, figyelembe véve azok erőforrás függőségeit. Az üzletmenet-folytonosság tervezés során az üzleti /termelési folyamatokat támogató erőforrások kiesésére, legyen az
- technológia,
- humán vagy
- létesítmény jellegű,
készíthetünk helyettesítő és megkerülő megoldásokat valamint definiálhatjuk alternatív üzleti vagy termelési folyamatainkat. A BCP tevékenység során olyan tervek megfogalmazása a cél, melyek egy meghatározott vészhelyzeti állapot esetén – a rendelkezésre álló erőforrások és kompetenciák felhasználásával – végrehajthatók, és ezáltal képesek biztosítani, hogy az üzleti /termelési folyamatok a vészhelyzeti állapotokban is a megfelelő szinten tarthatók legyenek.
A BCP tervezés fő célcsoportja jellemzően az üzleti és termelési folyamatokat végrehajtó területek.
Katasztrófahelyzet utáni helyreállítás tervezése (DRP)
A katasztrófahelyzet utáni helyreállítás tervezés (DRP) fő fókusz területe az üzleti /termelési folyamatok által használt szolgáltatások, IT rendszerek és fontosabb erőforrások helyreállításának és szolgáltatás folytonosságának a tervezése, figyelembe véve az azok által kiszolgált folyamatokat. A cél itt is az üzleti folyamatok működésének helyreállítása, de fókuszában minden esetben a szükséges erőforrások lehető leggyorsabb vészhelyzeti biztosítása (pótlása, helyreállítása) áll.
A DRP tervezés fő célcsoportja jellemzően az üzleti / termelési területeket kiszolgáló erőforrásokért felelős területek (pl. Informatika).
BCM teljes életciklusának integrált támogatása
A BCM modul az üzletmenet-folytonosság menedzsment teljes életciklusát kívánja támogatni (az ISO 22301:2012 szabvány követelményeinek teljes támogatása):
- Rugalmas Inventory és működési modell kialakítása
- A BCM tervezés során szükséges, hogy a vállalat felépítése és normál működési struktúrája (üzleti és vagy termelési rendszere) ismert legyen és ezen információk rendelkezésre álljanak. Az Inventoryban az erőforrásokat és az üzleti/termelési folyamatokat definiálhatjuk valamint ezek függőségi kapcsolatrendszerét.
- A BCM modulban rögzíthetjük mindazon információkat, melyek szükségesek a vészhelyzetekre való felkészülés során. Rögzíthetjük raktárkészleteinket, hideg és meleg tartalékainkat, humán és leltári erőforrások rugalmasságát, valamint szükséghelyzeti felajánlásokat.
- Visszaállítási időcélok karbantartása
- Üzleti hatáselemzés segítségével következmények és visszaállítási időcélok meghatározása valamint terveinkkel való összevetése.
- RTO – Recovery Time Objective; MTO – Maximum Tolerable Outage
- RPO – Recovery Point Objective
- Részletes BCP és DRP tervek alapos tervezése vészhelyzetek esetére
- A kockázatelemzés eredményeit maximálisan hasznosító, de az egyedi igényeket is kielégítő rugalmas hatókör- és vészhelyzeti szcenáriótervezés.
- Grafikus függőségi gráf elemzéssel és szimulációval támogatott tervezés.
- Az üzleti folyamatok folytonossági, helyettesíthetőségi tervezésének támogatása, valamint alternatív folyamatok tervezése.
- Az informatikai erőforrások és szolgáltatások vészhelyzeti, helyreállítási tervezése, helyreállítási cselekvések meghatározása.
- A megoldási lehetőségek hasznossága alapján történő döntéstámogatás, helyreállítási szcenáriók időcélokkal való összevetése.
- Erőforrások rugalmasságán alapuló erőforrás-gazdálkodás tervezés, raktárkészletezés.
- A vészhelyzeti cselekvések szekvenciális és párhuzamos végrehajtásának PERT hálótervezése.
- BCM tervek változatainak historikus tárolása (audit célok).
- MS Word dokumentumba exportálható részletes BCP és DRP
- Nyugalmi időszak felkészülési feladatainak menedzsmentje
- Felkészülési feladatok tervezése és végrehajtásuk ellenőrzése.
- Egyszeri képességnövelési cselekvések (pl. beszerzés, speciális oktatás), vagy folyamatos karbantartási, rákészülési cselekvések.
- Tesztelés támogatás
- Tesztelés tervezése és támogatása, teszteredmények historikus tárolása.
- Teszteredmények visszavezetése a tervekbe, végrehajtási idők kiértékelése a visszaállítási időcélokkal szemben.
- Folyamatos karbantartás
- Célunk hogy a létrejött tervek folyamatos karbantartását is támogassuk. A létrejött és exportálható tervek folyamatos aktualitását változáskövetési, validációs és tesztelési funkciók biztosítják.
- A felkészülési feladatok, a teszteredmények, és validációs vizsgálatok alapján a BCM tervek státusz állapota, futtathatósága nyomon követhető.
- A tervek végrehajtásának támogatásával vészhelyzet esetén
- Incidensek és vészhelyzetek szimulálása, következmény és hatáskimutatások.
BCM eredmények
- Word dokumentumba exportálható részletes BCP és DRP tervek
- Nyugalmi időszak felkészülési cselekvései, programjai
- Tesztelési jegyzőkönyvek
- Készültségi, futtathatósági riportok