Üzletmenet és IT folytonosság menedzsment modul célja

Az BCM modul azt a célt hivatott megvalósítani, hogy a vállalat felkészülten álljon azokkal a helyzetekkel szemben, melyek váratlan bekövetkezése esetén jelentős mértékű üzleti kár keletkezhet. A modul a BCM tevékenységek teljes életciklusát kívánja támogatni egy egységes rendszerben, a tervezés, felkészülés, tesztelés, alkalmazás és karbantartási feladatok összefogásával.

BCM tervezés

A kockázatelemzés eredményeként létrejött kockázati lista alapján vagy manuális úton meghatározott kis bekövetkezési valószínűségű fenyegetettségek, de nagy üzleti hatással bíró eseményekre kockázatcsökkentő intézkedéseket és BCM terveket fogalmazhatunk meg. A SeCube szoftver képes összefogni és egységes módon kezelni mind az üzleti mind pedig a technológia folytonosság és helyreállítás tervezést, közös visszaállítási időcélok mentén. A BCP és DRP tevékenységek a célok és eszközök tekintetében is hasonlóságot mutatnak egymással, azonban a problémák kezelésére különböző szintű és jellegű megoldásokat eredményeznek.

Üzletmenet-folytonossági tervezés (BCP)

Az üzletmenet-folytonosság tervezés (BCP) fő fókusz területe az Üzleti vagy Termelési folyamatok folytonosságának tervezése, figyelembe véve azok erőforrás függőségeit. Az üzletmenet-folytonosság tervezés során az üzleti / termelési folyamatokat támogató erőforrások kiesésére, legyen az

  • technológia,
  • humán vagy
  • létesítmény jellegű,

készíthetünk helyettesítő és megkerülő megoldásokat valamint definiálhatjuk alternatív üzleti vagy termelési folyamatainkat. A BCP tevékenység során olyan tervek megfogalmazása a cél, melyek megfelelő felkészülés mellett, egy meghatározott vészhelyzeti állapot esetén a rendelkezésre álló erőforrások és kompetenciák felhasználásával végrehajthatók és ezáltal képesek biztosítani, hogy az üzleti / termelési folyamatok működése a vészhelyzeti állapotokban is a megfelelő szinten tarthatóak legyenek.

A BCP tervezés fő célcsoportja jellemzően az üzleti és termelési folyamatokat végrehajtó területek.

Katasztrófahelyzet utáni helyreállítás tervezése (DRP)

A Katasztrófahelyzet utáni helyreállítás tervezés (DRP) fő fókusz területe az üzleti / termelési  folyamatok által használt szolgáltatások, IT rendszerek és fontosabb erőforrások helyreállításának és szolgáltatás folytonosságának a tervezése, figyelembe véve az azok által kiszolgált folyamatokat. A cél itt is az üzleti folyamatok működésének helyreállítása, de fókuszában minden esetben a szükséges erőforrások lehető leggyorsabb vészhelyzeti biztosítása (pótlása, helyreállítása) áll.

A DRP tervezés fő célcsoportja jellemzően az üzleti / termelési területeket kiszolgáló erőforrásokért felelős területek (pl. Informatika).

BCM teljes életciklusának integrált támogatása

A BCM modul az üzletmenet folytonosság menedzsment teljes életciklusát kívánja támogatni (az ISO 22301:2012 szabvány követelményeinek teljes támogatása):

  • Rugalmas Inventory és működési modell kialakítása
    • A BCM tervezés során szükséges, hogy a vállalat felépítése és normál működési struktúrája (üzleti és vagy termelési rendszere) ismert legyen és ezen információk rendelkezésre álljanak. Az Inventoryban az erőforrásokat és az üzleti/termelési folyamatokat definiálhatjuk valamint ezek függőségi kapcsolatrendszerét.
    • A BCM modulban rögzíthetjük mindazon információkat, melyek szükségesek a vészhelyzetekre való felkészülés során. Rögzíthetjük raktárkészleteinket, hideg és meleg tartalékainkat, humán és leltári erőforrások rugalmasságát, valamint szükséghelyzeti felajánlásokat.
  • Visszaállítási időcélok karbantartása
    • Üzleti hatáselemzés segítségével következmények és visszaállítási időcélok meghatározása valamint terveinkkel való összevetése.
    • RTO – Recovery Time Objective; MTO – Maximum Tolerable Outage
    • RPO – Recovery Point Objective
  • Részletes BCP és DRP tervek alapos tervezése vészhelyzetek esetére
    • A kockázatelemzés eredményeit maximálisan hasznosító, de az egyedi igényeket is kielégítő rugalmas hatókör- és vészhelyzeti szcenáriótervezés.
    • Grafikus függőségi gráf elemzéssel és szimulációval támogatott tervezés.
    • Az üzleti folyamatok folytonossági, helyettesíthetőségi tervezésének támogatása, valamint alternatív folyamatok tervezése.
    • Az informatikai erőforrások és szolgáltatások vészhelyzeti, helyreállítási tervezése, helyreállítási cselekvések meghatározása.
    • A megoldási lehetőségek hasznossága alapján történő döntéstámogatás, helyreállítási szcenáriók időcélokkal való összevetése.
    • Erőforrások rugalmasságán alapuló erőforrás-gazdálkodás tervezés, raktárkészletezés.
    • A vészhelyzeti cselekvések szekvenciális és párhuzamos végrehajtásának PERT hálótervezése.
    • BCM tervek változatainak historikus tárolása (audit célok).
    • MS Word dokumentumba exportálható részletes BCP és DRP
  • Nyugalmi időszak felkészülési feladatainak menedzsmentje
    • Felkészülési feladatok tervezése és végrehajtásuk ellenőrzése.
    • Egyszeri képességnövelési cselekvések (pl. beszerzés, speciális oktatás), vagy folyamatos karbantartási, rákészülési cselekvések.
  • Tesztelés támogatás
    • Tesztelés tervezése és támogatása, teszteredmények historikus tárolása.
    • Teszteredmények visszavezetése a tervekbe, végrehajtási idők kiértékelése a visszaállítási időcélokkal szemben.
  • Folyamatos karbantartás
    • Célunk hogy a létrejött tervek folyamatos karbantartását is támogassuk. A létrejött és exportálható tervek folyamatos aktualitását változáskövetési, validációs és tesztelési funkciók biztosítják.
    • A felkészülési feladatok, a teszteredmények, és validációs vizsgálatok alapján a BCM tervek státusz állapota, futtathatósága nyomon követhető.
  • A tervek végrehajtásának támogatásával vészhelyzet esetén
    • Incidensek és vészhelyzetek szimulálása, következmény és hatáskimutatások.

BCM_hun

 

BCM eredmények

  • Word dokumentumba exportálható részletes BCP és DRP tervek
  • Nyugalmi időszak felkészülési cselekvései, programjai
  • Tesztelési jegyzőkönyvek
  • Készültségi, futtathatósági riportok

Governance modul>>